Home » » Aku sewaktu menjadi guru mata pelajaran Fizik dan Matematik sekitar 1990an

Aku sewaktu menjadi guru mata pelajaran Fizik dan Matematik sekitar 1990an


4 Disember 1989 aku sepatutnya mendaftar sebagai guru di SM Kerajaan Kapit, Kapit, Sarawak tapi aku sampai 8 Disember kerana masalah pengangkutan. Kapit adalah satu daripada 7 bahagian (daerah) di Sarawak. Merupakan bahagian pendalaman yang rata penduduknya adalah Iban.

Aku ditugaskan mengajar Fizik Tingkatan 4 dan 5. Matematik tingkatan 4.

Ini gambar aku, mula-mula menjadi guru dengan buku Fizik rujukan Sasbadi. PointPen merah, hitam dan biru (pilot) di poket belakang yang kemudian menjadi ikutan pelajar letak di situ tak letak di poket baju sehingga ada yang tegur kerana aku jadi ikutan pelajar.

Kurus, kerana tak sempat makan. Kantin sekolah makanan TIDAK HALAL, terpaksa makan di luar. Ini mebuatkan aku sukar nak makan kerana tak sempat nak keluar.


Ditugaskan sebagai guru kelas 4 Sains 2. Pelajar hampir 98% bukan Islam. Sangat kurang pelajar Islam. Pelajar Cina sekitar 30%.

Di sini aku mula melatih diri menjadi guru Fizik yang baik. Cuba mengajar tanpa melihat buku termasuk membuat nota.

Nota-nota dalam blog ini adalah semuanya hasil usaha gigih aku untuk berdikari mengajar Fizik dengan tanpa bantuan kerana sepanjang 5 tahu aku berada di sini aku tak pernah lihat skema jawapan SPM. Tak pernah tahu bagaimana cara mememeriksa kertas. Jadi semuanya aku buat sendiri dengan berpandukan pembacaan kerana pada masa itu mana ada internet seperti sekarang.

Orang kata inilah nortah pertama aku menjadi seorang guru Fizik & Matematik.

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Fizik Moden - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger