Home » » Minat Belajar Fizik Semenjak Tingkatan 4

Minat Belajar Fizik Semenjak Tingkatan 4


Dulu aku sekolah di Sekolah Menengah Sultan Ismail, Kemaman, Terengganu (SMSI @ SIS). Mr. Ng Wee Ngah adalah guru Fizik aku. Cakap Melayu pun tak betul, tapi dia baik dengan aku pasal dia suka main chess dan aku adalah permain chess terbaik sekolah. Dia selalu cari aku untuk bermain chess di makmal Fizik. (Aku dah lama pencen bermain chess... baca di sini)



Dulu, zaman aku sekolah mana ada buku rujukan. Buku tekslah satu-satunya buku untuk dijadikan bahan bacaan. Kita tahu buku teks bukan boleh faham sangat kalau cikgu tak berikan penerangan. Pengajaran guru adalah faktor utama untuk berjaya pada masa itu selain kesungguhan kita.

Pasal itu tak hairan kalau pelajar benci cikgu, sah subjek tu mesti lingkupnya.

Mr Ng guru Fizik aku



Berkenaan nota pula, tak macam sekarang nota berjela-jela, fotostat lagi. Banding bahan, bukul modul soalan dan macam-macam. Dulu kalau buku nota 100 muka surat kira dah teballah tu. Kalau boleh habis sudah pasti kira cikgu tu suka bagi nota.

Buku Fizik aku semasa sekolah (1983), kebetulan aku simpan di sekolah supaya selamat, tapi malangnya makmal ICT banjir habis buku aku tenggelam. Sayang agak cacat dengan dakwat yang kembang pasal dulu guna pen (dakwat cair... pilot). [Nota kimia boleh dilihat di sini]

Fizik adalah matapelajaran paling aku minat selain biologi. Kimia tak berapa minat... Maths memang aku kira 'terrar' juga... Tapi Mat Tambah kurang sikit.

Tak hairan aku akhirnya jadi guru Fizik dan Matematik.

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Fizik Moden - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger